Daj cynk
Reklama

Artykuły

PORADNIK: Katana WE w HK 416 VFC

Warsztat, 31.03.2015, h. 10:15, dodał: Regdorn , autor: Szelma1981
12

Jak zamontować zestaw Katana WE w HK 416 VFC i zachować pełną odwracalność procesu? Przeczytajcie! 



Prezentujemy mały poradnik dotyczący montażu systemu KATANA WE w replice HK 416 VFC. Podstawowe założenie, jakie przyświecało temu projektowi to 100% odwracalność tej przeróbki, a co za tym idzie żadna lub znikoma ingerencja w korpus repliki.

 

WE i HK 416 VFC" src="/var/images/text/627659/8/1.JPG" alt="Katana WE i HK 416 VFC" width="500" height="292" />

W Internecie jest wiele filmów ukazujących podobną przeróbkę - niestety prezentują one rozwiązanie, w którym możliwe jest „łamanie” repliki. Takie rozwiązanie powoduje, że górna połówka repliki zostaje pozbawiona „uszek zamykających”, co ostatecznie decyduje o nieodwracalności przeróbki.

Kolejne założenie, jakie przyświecało temu projektowi to wykorzystanie uszkodzonego typowego szkieletu V2, który gdzieś tam w domu można znaleźć. Pierwotnie postawiłem na szkielet G&P którego akurat nie miałem, za to udało mi się go kupić poprzez ogłoszenie na giełdzie WMASG. Niestety z powodu opieszałości Poczty Polskiej, szkielet utknął gdzieś na 4 dni.  Jako że jestem osobą niecierpliwą, postanowiłem, że eksperymentalnie wykorzystam „Chiński” szkielet, który znalazłem w piwnicy. Niewątpliwą zaletą było to, że posiadał mocowanie i otwory na zwalniacz atrapy suwadła. Wadą natomiast było to, że nie był pęknięty no i był „Chiński”. 

Po przydługawym i nudnym wstępie zapraszam was do obejrzenia fotorelacji z montażu. Wykorzystanie standardowego gearboxa V2 pozwala na podparcie cylindra Katany od spodu tak jak ma to miejsce w przypadku zwykłego cylindra. Żeby móc to rozwiązanie zastosować, cylinder Katany musi mieć zbliżoną średnicę zewnętrzną do typowego cylindra. Poniżej zdjęcia z pomiarów.

 

WE i HK 416 VFC" src="/var/images/text/627659/5/2.JPG" alt="Katana WE i HK 416 VFC" width="500" height="292" />

WE i HK 416 VFC" src="/var/images/text/627659/10/3.JPG" alt="Katana WE i HK 416 VFC" width="500" height="292" />

Jak widać średnica jest zbliżona. Dzięki temu cylinder spocznie na prowadnicach w szkielecie, co w konsekwencji zmniejszy ilość ciętych fragmentów szkieletu. Wrócę do tego jednak później. 

Poniżej dedykowana do tego zestawu komora Hop Up PROWIN. Wszelkie informacje zaczerpnięte z Internetu odnośnie tej przeróbki mówią, że jest to jedyna komora, która zapewnia prawidłowe uszczelnienie zespołu dysza-komora. Od siebie dodam, że pasuje również fabryczna komora VFC.

 

WE i HK 416 VFC" src="/var/images/text/627659/3/4.JPG" alt="Katana WE i HK 416 VFC" width="500" height="292" />

Cylinder Katany posiada szyny dopasowane pod specjalne prowadnice wewnątrz górnej połówki korpusu. Omawiane tu VFC nie posiada tych prowadnic. Wykonanie ich jest zbyt skomplikowane bez użycia frezarki stołowej. Z tego też powodu należy usunąć Dremelem szyny na cylindrze.

 

WE i HK 416 VFC" src="/var/images/text/627659/11/5.JPG" alt="Katana WE i HK 416 VFC" width="500" height="292" />

Tak zeszlifowana szyna z obu stron gwarantuje wsunięcie cylindra do górnej połówki korpusu. Niestety jest to pułapka – szyna musi być usunięta całkowicie. Co z tego, że cylinder mamy wsadzony, skoro nie jesteśmy w stanie złożyć obu połówek korpusu.

 

WE i HK 416 VFC" src="/var/images/text/627659/13/6.JPG" alt="Katana WE i HK 416 VFC" width="500" height="292" />

Dlaczego nie możemy złożyć? – Dlatego, że cylinder wszedł „na styk”. Do złożenia dwóch połówek potrzebny jest luz między wewnętrzną ścianką górnej połówki korpusu a zewnętrzną ścianką cylindra.

Poniższe zdjęcie przedstawia cylinder z całkowicie usuniętymi szynami. Jak się okazało po przymiarkach dalej był problem z zamknięciem obu połówek. Problemem była prowadnica sprężyny posiadająca średnicę zewnętrzną większą niż średnica zewnętrzna cylindra w najszerszym miejscu.

 

WE i HK 416 VFC" src="/var/images/text/627659/6/7.JPG" alt="Katana WE i HK 416 VFC" width="500" height="292" />

Na zdjęciu poniżej widać zeszlifowaną górną prowadnicę cylindra. Prowadnica ta z niewiadomego powodu nie jest symetryczna. Powoduje to, że cylinder wchodzi do górnej połówki korpusu przekręcony o kilka stopni w lewo. W związku z tym należy prowadnicę zeszlifować o 2 mm z prawej strony patrząc na cylinder od strony prowadnicy sprężyny.

 

WE i HK 416 VFC" src="/var/images/text/627659/14/8.JPG" alt="Katana WE i HK 416 VFC" width="500" height="292" />

Ja dodatkowo przepolerowałem prowadnicę z każdej strony. Był to zabieg jedynie estetyczny.

Poniżej dwa zdjęcia kompletnej „komory nabojowej”. Na czas prac sugeruję wymontować atrapę suwadła celem uniknięcia ewentualnego uszkodzenia w trakcie przymiarek.

 

WE i HK 416 VFC" src="/var/images/text/627659/9/9.JPG" alt="Katana WE i HK 416 VFC" width="500" height="292" />

WE i HK 416 VFC" src="/var/images/text/627659/7/10.JPG" alt="Katana WE i HK 416 VFC" width="500" height="292" />

W tym momencie miałem bardzo duże obawy czy ucho cylindra pokryje się z otworem na tylni pin. Długość komory PROWIN i cylindra KATANY gwarantuje idealne spasowanie na długość – przynajmniej w przypadku repliki HK od VFC

 

WE i HK 416 VFC" src="/var/images/text/627659/4/11.JPG" alt="Katana WE i HK 416 VFC" width="500" height="292" />

Jak widać powyżej osie otworu na pin są w tym samym miejscu.

Poniżej zdjęcia poglądowe ukazujące spasowanie obu polówek korpusu z zainstalowaną komorą PROWIN oraz cylindrem Katana.

 

WE i HK 416 VFC" src="/var/images/text/627659/1/12.JPG" alt="Katana WE i HK 416 VFC" width="500" height="292" />

WE i HK 416 VFC" src="/var/images/text/627659/12/13.JPG" alt="Katana WE i HK 416 VFC" width="500" height="292" />WE i HK 416 VFC" src="/var/images/text/627659/15/14.JPG" alt="Katana WE i HK 416 VFC" width="500" height="292" />

W tym momencie zakończył się pierwszy etap prac. Całość zajęła około 3 godzin pracy. Jak widać na tym etapie, przeróbka jest bardzo prosta wręcz intuicyjna dla osoby mającej średnie doświadczenie ze składaniem replik AEG. 

 

Drugi etap

Kolejny etap to dopasowanie szkieletu V2 do współpracy z cylindrem Katany. Jak wcześniej wspominałem, wybór padł na szkielet G&P. Niestety zawiodła Poczta Polska i skorzystałem z tego, co miałem pod ręką, co było błędem, ale o tym później.

Dokonując wyboru szkieletu do przeróbki proponuję kierować się nie tylko faktem, że mamy pod ręką pęknięty szkielet do wykorzystania. Warto się zastanowić również nad tym ile pracy musimy włożyć w dany szkielet by osiągnąć zamierzony cel.

 

WE i HK 416 VFC" src="/var/images/text/627659/2/15.JPG" alt="Katana WE i HK 416 VFC" width="500" height="292" />WE i HK 416 VFC" src="/var/images/text/627659/25/16.JPG" alt="Katana WE i HK 416 VFC" width="500" height="292" />

Na czerwono zaznaczyłem linie cięcia szkieletu. Osoby z doświadczeniem w serwisowaniu replik i przeróbkach, po poprzednim zdjęciu już powinny wiedzieć, że błędem był wybór tego konkretnego szkieletu. Ja na tym etapie pracy nie byłem świadomy, co mnie czeka.

Poniżej docięty już prawie na gotowo szkielet.

 

WE i HK 416 VFC" src="/var/images/text/627659/22/17.JPG" alt="Katana WE i HK 416 VFC" width="500" height="292" />WE i HK 416 VFC" src="/var/images/text/627659/20/18.JPG" alt="Katana WE i HK 416 VFC" width="500" height="292" />

Długo wyczekiwany moment - czyli sprawdzenie jak leży cylinder na szkielecie.

Leży? – Nie!

 

WE i HK 416 VFC" src="/var/images/text/627659/18/19.JPG" alt="Katana WE i HK 416 VFC" width="500" height="292" />

…strużka potu spłynęła mu po czole, twarz się skrzywiła, szkliwo na zębach zazgrzytało.
Wstał i wyszedł z pokoju trzaskając drzwiami...

 

 

Szkielet jest „pełny” w miejscu, przez które przechodzi tylni pin. Nie ma miejsca na ucho cylindra. Cała przestrzeń zaznaczona na czerwono musi zostać wyfrezowana. Poglądowo można sprawdzić ułożenie cylindra na szkielecie po przekręceniu w bok.

 

WE i HK 416 VFC" src="/var/images/text/627659/23/20.JPG" alt="Katana WE i HK 416 VFC" width="500" height="292" />

Leży dobrze. Morale od razu się podniosły i zabrałem się za szlifowanie gniazda na „ucho cylindra”

17 tarczek do Dremela później.

 

WE i HK 416 VFC" src="/var/images/text/627659/21/21.JPG" alt="Katana WE i HK 416 VFC" width="500" height="292" />

Miałem dosyć tego dnia. Ręce obolałe, w płucach znalowy pył, łazienka brudna, w wannie połamane tarczki do Dremela. Ostatnia rzecz, którą zrobiłem (prócz sprzątania) to długo wyczekiwane spasowanie cylindra i szkieletu - voila.

 

WE i HK 416 VFC" src="/var/images/text/627659/26/22.JPG" alt="Katana WE i HK 416 VFC" width="500" height="292" />

WE i HK 416 VFC" src="/var/images/text/627659/17/23.JPG" alt="Katana WE i HK 416 VFC" width="500" height="292" />WE i HK 416 VFC" src="/var/images/text/627659/27/24.JPG" alt="Katana WE i HK 416 VFC" width="500" height="292" />

W tym momencie szczególną uwagę należy zwrócić na położenie zębatki tłokowej w stosunku do wyfrezowanego otworu w cylindrze. Ułożenie między sobą tych dwóch elementów jest kluczowe dla właściwej pracy tłoka oraz zębatki. Tu nie ma mowy o niedokładności spasowania. W przypadku niezgrania się tych dwóch rzeczy, koniecznym byłoby frezowanie cylindra w gnieździe zębatki.

W tym momencie drugi etap prac można szczęśliwie uznać za zamknięty.

 

Trzeci etap

Kolejny etap to zbrojenie szkieletu w łożyska, zębatki oraz ASCU.

 

WE i HK 416 VFC" src="/var/images/text/627659/16/25.JPG" alt="Katana WE i HK 416 VFC" width="500" height="292" />

Montaż ASCU wymagał usunięcia wewnątrz szkieletu kilku wypustek. Nie będę o tym pisał gdyż nie jest to związane z samą konwersją Katany.

 

WE i HK 416 VFC" src="/var/images/text/627659/19/26.JPG" alt="Katana WE i HK 416 VFC" width="500" height="292" />

Polecam wykorzystanie do ASCU oryginalnej listwy selektora ognia z repliki VFC. Zapewni to prawidłowe funkcjonowanie układ.

 

WE i HK 416 VFC" src="/var/images/text/627659/24/27.JPG" alt="Katana WE i HK 416 VFC" width="500" height="292" />

Teraz można spokojnie zamontować uchwyt i silnik. Jest to najlepszy moment na sprawdzenie podkładkowania zębatek oraz regulację silnika.

 

WE i HK 416 VFC" src="/var/images/text/627659/31/28.JPG" alt="Katana WE i HK 416 VFC" width="500" height="292" />

Kiedy wszystko jest wyregulowane, zakładamy mechanizm zwalniania blaszki imitującej atrapę suwadła.

 

WE i HK 416 VFC" src="/var/images/text/627659/28/29.JPG" alt="Katana WE i HK 416 VFC" width="500" height="292" />

Teraz spokojnie możemy włożyć gearbox do dolnej części korpusu i sprawdzić czy wszystko równo siedzi.

 

WE i HK 416 VFC" src="/var/images/text/627659/34/30.JPG" alt="Katana WE i HK 416 VFC" width="500" height="292" />WE i HK 416 VFC" src="/var/images/text/627659/32/31.JPG" alt="Katana WE i HK 416 VFC" width="500" height="292" />WE i HK 416 VFC" src="/var/images/text/627659/36/32.JPG" alt="Katana WE i HK 416 VFC" width="500" height="292" />

 

 

Zdjęcie przekłamuje i wygląda, że cylinder jest zadarty do góry od strony dyszy. Jest to złudzenie wynikające z użytego obiektywu do robienia zdjęć. W rzeczywistości wszystko jest równoległe względem korpusu.

Jak dotąd nie wspomniałem nic o samych zębatkach. Jeżeli do gearboxa zostaną użyte standardowe zębatki, należy pamiętać o usunięciu 3 pierwszych zębów tłokowych. System Katany to tak zwany „short stroke” zwiększający ROF. Z tego względu tłok ma mniejszą ilość zębów na szczęce – 13. Dla prawidłowej pracy zespołu zębatka/tłok sama zębatka tłokowa też musi mieć 13 zębów.

 

WE i HK 416 VFC" src="/var/images/text/627659/35/33.JPG" alt="Katana WE i HK 416 VFC" width="500" height="281" />

Na samo zakończenie składanie repliki.

 

WE i HK 416 VFC" src="/var/images/text/627659/29/34.JPG" alt="Katana WE i HK 416 VFC" width="500" height="292" />

Ponieważ uszy w górnej połówce korpusu nie zostały usunięte, w celu złożenia repliki należy wsunąć uszy pod kątem do obsady prowadnicy kolby. Następnie należy „położyć” górną połówkę na dolnym korpusie i wcisnąć piny. Złożenie repliki nie stanowi żadnego problemu.

Jeżeli przednie otwory na pin się nie licują, może to świadczyć, że minimalnie za wysokie jest łoże cylindra w gearboxie. Nie należy na siłę składać repliki. Koniecznie trzeba delikatnie zebrać górną część łoża przy użyciu Dremela.

 

WE i HK 416 VFC" src="/var/images/text/627659/30/35.JPG" alt="Katana WE i HK 416 VFC" width="500" height="292" />

Efekt finalny.

 

WE i HK 416 VFC" src="/var/images/text/627659/33/36.JPG" alt="Katana WE i HK 416 VFC" width="500" height="292" />

Kilka słów na zakończenie -  Karabin strzela.

 

Moc karabinka na czerwonym cylindrze to 390 FPS +/- 2, ROF 24 kulki na sekundę. Efekt jest zgodny z zakładanym.

Przeróbka jest czasochłonna ze względu na wielokrotne przymiarki. Całość zajęła w sumie około 9 godzin. W przypadku szkieletu G&P którego nie trzeba rzeźbić pod ucho cylindra czas ten skróciłby się pewnie do około 6-7 godzin.

Czy warto? Uważam, że tak, bardzo. Uzyskujemy w dużej mierze replikę o najwyższej jakości wykonania z wnętrzem zbliżonym do PTW. Koszt przeróbki to tak naprawdę koszt cylindra (zawsze możecie pociąć gearbox VFC) plus nasza praca.

Osobiście zachęcam do tego rozwiązania i życzę wam sukcesów.

Pozdrawiam !

Szelma1981

 

Ocena wszystkich (5.95, głosów: 19)

  • Dodaj do:
  • Facebook

Komentarze

Przejdź na koniec listy komentarzy
AnR 31.03.2015, h. 12:10 AnR
Epickie, będę musiał zrobić sam sobie coś takiego... bo mogę! ;)
Nath 31.03.2015, h. 14:08 Nath
ASCU jest konieczne do prawidłowego działania tej przeróbki?
Nie, można spokojnie na standardowych stykach.
MyN3 31.03.2015, h. 14:42 MyN3
kwestia zwolnionej sprężyny, na ascu po każdym strzale masz tłok w spoczynku, a na normalnych stykach ten tłok może być w jakimś stopniu naciągnięty. czyli przy wyciąganiu jest problem
MavericFour 31.03.2015, h. 15:14 MavericFour
Szelma1981 31.03.2015, h. 16:07 Szelma1981
Zamiast ASCU zalecałbym użycie mosfetu z aktywnym hamulcem i pozostawienie antyrewersala.
Bez ASCU po strzelaniu należy przełączyć się na singla i oddać jeden strzał celem ustawienia tłoka.
ak47kk 31.03.2015, h. 19:57 ak47kk
A jak to wygląda w M27 ? :)
dobre pytanie :)
dixon 31.03.2015, h. 22:08 dixon
Szelma1981 31.03.2015, h. 22:32 Szelma1981
Tak samo - oba karabinki bazują na tym samym korpusie więc nie powinno tu być żadnego zaskoczenia.
falloutpl 01.04.2015, h. 08:44 falloutpl
I gb również identyczny, nawet w środku. Kompletnie to samo co w 416
krolik1982 01.04.2015, h. 12:19 krolik1982
fajny temat pozdro dla autora
Halama 01.04.2015, h. 12:33 Halama
info dla autora. Repliki z nowych dostaw mają już tłoki i zębatki z 15 zębami. Tak przynajmniej infotmowała część nowych użytkowników.
Pitas 03.04.2015, h. 00:17 Pitas
Ciekawe czy dałoby radę użyć dolnej połówki GB ICS?
Gratuluje pomysłu!
Przejdź na początek list komentarzy

Aby dodawać komentarze musisz być zalogowany.


Wyświetleń: 47083

Ostatnio na WMasg.PL

Polecamy

Sponsorzy

Action Army (silver sponsor)
Modify (silver sponsor)
Specna Arms (silver sponsor)

Imprezy patronowane

Reklama

Artykuły

Reklama

Wspierają nas

Sklepy:
Gunfire.pl

Współpracujemy


Media:
airsoftnews
equipped
miekkopowietrzni
Przegląd Strzelecki - Arsenał

Lokalne środowiska:
weekend-warriors
kpasg
rus-mil

Wydawnictwa

Nawigacja

Najczęściej poruszane