Daj cynk
Reklama

Testy

Układ MERF 3 - mosfet 3 generacji programowalny spustem

Części i akcesoria , 29.08.2010, h. 16:16, dodał: Promant , autor: VIPER-RT10
32

MERF3 firmy GATE Electronics to zaawansowany mosfet 3 generacji, programowalny spustem.



TYTUŁEM WSTĘPU

 

Firma GATE Electronics, rodzimy producent elektroniki wykorzystywanej w airsofcie, przekazała nam do testów układ Mosfet MERF3. Jest to mosfet 3 generacji, programowalny spustem, który według danych producenta spełnia następujące funkcje:

 

1. Standardowa funkcja MOSFET
2. Aktywny hamulec
3. Zabezpieczenia dla akumulatorów Li-Poly/Li-Ion/LiFePO4/NiCd
4. Zabezpieczenie przeciwzwarciowe
5. Regulacja szybkostrzelności
6. Programowanie spustem

 

I posiada następujące cechy:

1. Układ działa poprawnie w szerokim zakresie napięć 3-15V
2. Kompatybilność z najsilniejszymi replikami AEG. Wytrzymuje ogień ciągły z sprężyny M170 oraz pojedynczy M210.
3. Prosty montaż
4. Kompleksowe zabezpieczenia
5. Bardzo niski pobór prądu w stanie uśpienia (0,1mA)
6. Bardzo niska rezystancja całego układu (2,4mΩ)
7. Kompatybilność z wszystkimi typami GearBox'a
8. 4 diody świecące
9. Złącza typu DEANS -T

 

 

 

 

PIERWSZE WRAŻENIE

 

Po rozpakowaniu koperty bąbelkowej, w której przyszedł układ - pierwsze wrażenia były pozytywne. Układ ładnie zbudowany, niewielkich rozmiarów. 
Egzemplarz przysłany do testów miał malutki mankament w postaci niedoróbki produkcyjnej.
Między nóżkami procesora zapodział się niewielki kawałek luźnego lutu, który zakłócał prawidłowe działanie. Po usunięciu go igłą wszystko zaczęło działać jak należy. Producent zapewnił nas, że jest to przypadek jednostkowy i takie sytuacje nie mają miejsca w seryjnej produkcji. Egzemplarz przysłany do testów jest prototypem i stąd ta drobna niedogodność.

 

 

TEST MERF 3

 

Montaż

Faktycznie jest prosty. Wymaga jedynie posiadania złącza DEANS - T (brak w komplecie). W komplecie do układu MERF 3 jest dodana kostka z kablami do spustu, które wystarczy przylutować w miejsce oryginalnej instalacji. Każdy, kto posiada lutownicę i potrafi z niej korzystać, poradzi sobie bez problemu.

 

Przed grą

Zanim można wyjść na strzelankę należy układ zaprogramować. System programowania jest przejrzysty i opiera się na zasadzie „drzewka”, jednak bez instrukcji jest to raczej niemożliwe - ze względu na mnogość opcji. Po zaprogramowaniu wartości ROF i rodzaju aktualnie używanego akumulatora - rozpoczęliśmy strzelanie.

 

 

 

Test strzelań z użyciem różnych replik AEG

 

1. Stock

Zaczęliśmy spokojnie, wykorzystując najpierw replikę nie tuningowaną MP5 A5 marki ICS. Podczas użytkowania układ spisywał się bardzo dobrze - nie było żadnych problemów.

2. Replika wsparcia

Regulacja wartości ROF działa sprawnie, ale tak naprawdę przydała się dopiero podczas testów z użyciem repliki M60, gdzie można postawić bądź na realizm bądź na skuteczność. Niestety brak trybu single w tej replice powodował, iż aktywny hamulec był zbędny.

3. Temperatura układu

Bardziej od  kwestii regulacji ROF interesowała nas temperatura układu podczas prowadzenia ognia ciągłego. Tutaj układ również spisywał się dobrze i nie sprawiał problemów. Osiągnął temperaturę około 50*C (mierzoną) przy naprawdę długich seriach.

Jak wiadomo: temperatura ma duży związek z rezystancją, gdyż są one wspólnie zależne - jeśli opór jest duży to układy się przegrzewają (tu tego nie ma). Natomiast jeśli stosuje się kiepskie elementy (głównie tyczy się to tranzystorów) to przy wzroście temperatury rośnie opór, co powoduje jeszcze większe nagrzewanie i w efekcie końcowym spalenie układu. Zastosowane w MERF 3 podzespoły są bardzo przyzwoitej jakości! Opór nie wzrastał znacząco (bardzo mało - rzędu z 2,4mΩ do 2,8/3mΩ), przez co temperatura była stała i niegroźna dla elektroniki.

4. M120

Następnie układ został zamontowany w AK74 chińskiej produkcji, gdzie testowaliśmy go na sprężynie M120. Tu również obyło się bez kłopotów.

5. M170

Na koniec MERF 3 przeszedł najtrudniejszy test - w replice wyborowej, na sprężynie M170. Tutaj aktywny hamulec faktycznie jest niezbędny do prawidłowego działania repliki i skutecznie uniemożliwiał zacięcia. Temperatura układu również nie przekraczała 50*C - mimo sporych obciążeń elektrycznych.

Układ testowaliśmy na akumulatorach LiPo 7,4V, NiMH 9,6V, LiPo 11,1V oraz NiMH 12V

 

 

Pobór prądu w stanie uśpienia

Pobór pokrywa się z danymi producenta.

Jednak i tak nie powinno się zostawiać akumulatora (szczególnie LiPo) podpiętego do repliki, więc kwestia niskiego poboru spoczynkowego jest w zasadzie drugorzędna. Nawet tak niski pobór, jeśli zostawimy podpięty akumulator, w końcu go wyładuje. Fakt faktem, że mówimy tu o okresie ponad miesiąca, ale zapominalscy się zdarzają.

 

 

WRAŻENIA I WNIOSKI Z TESTU 

 

Ustosunkowując się do cech i funkcji produktu, podanych przez producenta, doszliśmy do następujących wniosków:

 

1. Kompatybilność

Test z użyciem różnych replik, posiadających różne wersje GB oraz generujących różne wartości prędkości początkowej BB, potwierdził kompatybilność układu MERF 3 z różnymi typami gearbox'a, a także różnymi rodzajami replik AEG, w tym replikami z grupy najsilniejszych: snajperskimi (sprężyna M170).

2. Zakres akceptowanych napięć

Korzystając z różnych akumulatorów, o napięciu od 7,4V do 12V, potwierdziliśmy, że układ działa poprawnie w szerokim zakresie napięć.

3. Funkcje

Pozytywnie oceniamy funkcję MOSFET oraz działanie aktywnego hamulca. Zabezpieczenie Li-Poly/Li-Ion/LiFePO4 stanowi bardzo pożyteczną funkcję i również sprawdza się w użytkowaniu. Dodatkowa sygnalizacja diodami to ciekawy pomysł, ale diody sygnalizujące stan akumulatora kiedy układ znajduje się np. w kolbie - są kompletnie nieprzydatne. Lepiej sprawdziłby się buzzer, alarmujący sygnałem dźwiękowym.

Również prawidłowo funkcjonują: zabezpieczenie przeciw zwarciowe oraz regulacja ROF. Obie funkcje układu oceniamy jak najbardziej pozytywnie. Regulacja ROF możliwa jest w szerokim zakresie.

4. Programowanie

Programowanie spustem to bardzo ciekawa funkcja. Wygodne i logicznie skonstruowane, lecz niestety niemal niewykonalne w warunkach polowych - bez instrukcji lub wyuczenia się "na pamięć" sporej ilości kombinacji.

Na szczęście układ posiada pamięć ustawień, która działa pomimo odłączenia akumulatora - tak więc nie trzeba go programować każdorazowo, a jedynie raz (jeśli nie zmieniamy w międzyczasie rodzaju akumulatora lub wartości ROF).

 

 

PODSUMOWANIE 

 

Układ MERF 3 jest wysoce zaawansowanym MOSFETem. Jako najbardziej pozytywne cechy wyróżnić można zabezpieczenie przed nadmiernym rozładowaniem akumulatora, zabezpieczenie przeciw zwarciowe i smaczek w postaci regulacji ROF. Reszta to normalny MOSFET z A.B.

Naszym zdaniem jest to produkt wart swojej ceny, zwłaszcza biorąc pod uwagę straty finansowe jakie mogą nastąpić np. w przypadku nadmiernego rozładowania akumulatora LiPoly lub zwarcia, które może doprowadzić nawet do zapalenia się pakietu Li-Poly/Li-Ion/LiFePO4.

Uważamy, ze mosfet MERF 3, produkcji firmy GATE Electronics, jest układem godnym polecenia - jako zaawansowane udoskonalenie działania naszych replik AEG.

 

 

 

Plusy:

+ stosunkowo łatwy montaż

+ niski pobór prądu w stanie uśpienia

+ prawidłowe działanie wszystkich funkcji

+ niska rezystancja układu

+ pamięć ustawień

+ regulacja ROF w szerokim zakresie

+ aktywny hamulec

+ zabezpieczenie przed rozładowaniem akumulatora

+ zabezpieczenie przeciw zwarciom

+ logiczne i wygodne programowanie spustem

 

Minusy:

- złożoność procesu programowania

- brak dźwiękowej sygnalizacji poziomu rozładowania akumulatora

- brak w komplecie złącza DEANS - T, co usprawniłoby montaż

 

 

Układ testowaliśmy dzięki uprzejmości firmy GATE Electronics.

 

Ocena wszystkich (4.14, głosów: 7)

  • Dodaj do:
  • Facebook

Komentarze

Przejdź na koniec listy komentarzy
sebolek 29.08.2010, h. 15:58 sebolek
chyba zakupie taki układ
Gandzialf 29.08.2010, h. 16:13 Gandzialf
Czy aktywny hamulec to blokowanie sprężyny, że tak powiem, "z tyłu"?
Austin 29.08.2010, h. 16:39 Austin
nie, poprostu nie pozwala zostac tlokowi w tylnym polozeniu po oddaniu strzalu. Po kazdym strzale zostaje zawsze w pozycji wyjsciowej.
Przemo02 29.08.2010, h. 16:55 Przemo02
jest gdzieś cena ?? bo chyba nie zauważyłem
aLBEDo 29.08.2010, h. 17:04 aLBEDo
169zł
Pritcher 29.08.2010, h. 17:39 Pritcher
Cena niezła, jak ktoś w to wątpi proponuję rozejrzeć się po cenach mosfetów z AB i zabezpieczeń do LiPolek. Jedyne czego brak to tryb serii, ale i tak jest miodzio, nie ma męki z sensorami. Spójrzcie na tą byczą belkę łączącą deansy na pierwszym zdjęciu, lekki overkill jak na nasze potrzeby przewodzenia, ale chyba dubluje jako radiator Nic dziwnego że małą rezystancję to ma, zajesolidna konstrukcja.
Ogniomistrz 29.08.2010, h. 18:12 Ogniomistrz
aktywny hamulec to raczej blokowanie silnika a nie sprężyny.
Jedno przekłada się na drugie!
Loganziom 18.09.2010, h. 17:49 Loganziom
producent 29.08.2010, h. 20:26 producent
Zamiast się zastanawiać wystarczyło wejść na stronę producenta i przeczytać

Aktywny hamulec
Zasada działania:

Silnik podczas pracy gromadzi w sobie energie w postaci pola elektromagnetycznego. Ilość tej energii zależy od tego jak długo silnik pracuje oraz pod jakim obciążeniem. Im dłuższa seria, tym więcej energii zgromadzi się w silniku. Z tego powodu po zwolnieniu spustu silnik od razu się nie zatrzyma - energia w nim zgromadzona w zależności od jej ilości pozwoli na oddanie nawet kilku dodatkowych strzałów.


Zastosowanie:

1. W karabinach snajperskich, oraz podczas strzelania na SEMI, hamulec nie pozwoli na naciągnięcie tłoka po strzale. Tłok zawsze będzie znajdować się w tylnej pozycji, co zwiększy żywotność gearboxa. Pokazuje to film, np:

$3
VIPER-RT10 29.08.2010, h. 22:52 VIPER-RT10
@Pritcher nie rozumiem Twojego stwierdzenia, że brakuje serii!? To jest zwykły MOSFET i strzela się i serią i semi. Chyba, że chodziło Ci o krótką serię?
Promant 29.08.2010, h. 23:13 Promant
Raczej chodzi mu o programowany burst, dodany oprócz semi i auto.
VIPER-RT10 29.08.2010, h. 23:19 VIPER-RT10
No tak się domyślam, że o to mu chodziło ale napisał ogólnikiem.
Faktycznie nie zaszkodziło by dorzucić taką funkcję.
W sumie to jest tylko kwestia oprogramowania więc jest szansa, że taka wersja również powstanie!
shamoth 30.08.2010, h. 02:53 shamoth
Hmm o ile mnie pamięć nie myli to Gate ma już AEG Control Unit czy jakoś tak...

Jedna rzecz mi nie daje spokoju z tym AB, energia SEM czy jak tam jest zwana musi gdzieś zostać uwolniona i pytanie czy przypadkiem nie na uzwojeniu silnika, czy też może na układzie MOSFET'a jest jakiś bufor który ją przejmuje i rozprasza?
No chyba że jest zwracana do baterii, taki AEG'owy system KERS ;]

W prostych układach, AB jest realizowany przez zwarcie biegunów rozkręconego silnika, pytanie jak to się na dłuższą metę odbija na żywotności silnika typu Systema Magnum na M170?
gadzinka 30.08.2010, h. 11:11 gadzinka
MERF+AB różni się od MERF-a 3, tym że nie ma tego programowania tylko?
saper_ 30.08.2010, h. 13:07 saper_
Energia z hamulca rozpraszana jest głównie w silniku, jednak jej ilość jest mniejsza niż podczas normlanej pracy. W związku z tym zużycie silnika (a właściwie jego szczotek) tylko nieznacznie się zwiększa.

MERF+AB nie ma programowania, ani regulacji ROF'u. Zabezpiecza tylko akumulatory Li-Poly.
Pritcher 30.08.2010, h. 23:54 Pritcher
Racja, napisałem zbytnim ogólnikiem, miałem na myśli serię programowalnej długości, tzw. burst właśnie. Poczekam trochę, może będzie w wersji MERF-4 Ale i tak, porównanie konstrukcji powiedzmy sprzed roku czy dwóch do tego układu jest po prostu porażająca. A samoróbki(w tym moje) są tak marne że aż zal d..ę ściska. Co zresztą widać w długości gwarancji jaką oferuje producent. Ale żeby nie dawać więcej wazeliny spytam, czemu całość nie jest pociągnięta jakimś lakierem, albo też w koszulce termokurczliwej? Wtedy byłby już zupełnie pancerny, znikłoby ryzyko skroplenia się pary wodnej na wewnętrznej ściance prowadnicy kolby(wiem że rzadkie, mało spotykane i tylko w wąskim paśmie warunków pogodowych może do tego dojść, ale w razie czego jest groźne).
VIPER-RT10 31.08.2010, h. 00:07 VIPER-RT10
Pritcher na zdjęciu zwłaszcza tym z lutownicą jak się przyjrzysz to widać, że jest w koszulce termokurczliwej, światło lampy się odbija od niej.

Po prostu zdjęcia poglądowe ze strony producenta są takie a nie inne bo zakładam iż chcieli bardziej uwidocznić elementy SMD a koszulka by to utrudniała.
saper_ 31.08.2010, h. 15:52 saper_
Oczywiście układ sprzedawany jest w ochronnym przeźroczystym termokurczu.
Pritcher 01.09.2010, h. 23:45 Pritcher
Zapatrzyłem się na śliczne zdjęcia w powiększeniu na początku, tam nie było. Ślepy jestem jak widać.
I jeszcze jeden szczegół na który zwróciłem dopiero uwagę:
"Niestety brak trybu single w tej replice powodował, iż aktywny hamulec był zbędny." Przecież po serii tłok też może zostać częściowo z tyłu i AB również tu pomoże, tak samo jak przy ogniu pojedynczym, ustawiając go jak trzeba.
VIPER-RT10 02.09.2010, h. 23:24 VIPER-RT10
To powiedz skąd układ ma wiedzieć w jakim położeniu jest tłok skoro nie ma przerywacza!?
A układ MERF3 nie posiada optycznego czujnika położenia tłoka!
cziman 08.09.2010, h. 00:24 cziman
Viper: mierząc pobór/opór silnika. Silnik nie działa liniowo, a sprytny układ może ustalić w którym momencie następuje gwałtowny spadek oporu (zwolnienie sprężyny).

Po to chip, żeby układ był "inteligentny" i nie korzystał ze stałych wartości tylko działał równie dobrze na każdym silniku i każdej sprężynie.

Mogę się jednak mylić, jeżeli ktoś wie więcej niech powie.
GyrosS 14.09.2010, h. 21:12 GyrosS
Silnik i owszem gromadzi energię w polu magnetycznym, ale nie ma to wpływu na przeciąganie działania mosfeta.
Drobny wykład.
  Gromadzenie energii w polu magnetycznym jest tylko i wyłącznie podczas pracy, w momencie rozłączenia indukcyjności (w tym przypadku silnika) energia jest oddawana natychmiast w kierunku rozłączenia układu. Napięcie udaru indukcyjnego wynika z dobroci cewki i tak jeśli np mamy cewkę o współczynniku dobroci 10 to przy napięciu zasilania 9,6V w momencie rozłączenia cewka nam odda około 96V, ale w bardzo naprawdę bardzo krótkim impulsie. Niestety taki drobny udar może np przekroczyć wartośc krytyczna tranzystora którego napięcie progowe wynosi np 30V.
Dlatego stosuje się zabezpieczenia Transilami, Zenerami czy diodami prostowniczymi, robi się to tylko i wyłącznie dla zabezpieczenia układu sterowania induktorem.
Induktor to nie kondensator który posiada czas rozładowania przy danym prądzie upływu, dlatego też nie może mieć wpływu na przeciąganie pracy mosfeta.
Jeśli mosfet przeciąga tłok po odpuszczeniu spustu choćby na 1 ząbek więcej niż to robi orginalny spust to jest to wada konstrukcyjna układu.
GyrosS 14.09.2010, h. 21:21 GyrosS
Cziman
Można to mierzyć przetwornikiem AD, ale silnik tak sieje zakłóceniami iż zmierzenie czego kolwiek w krótkim czasie staje się kłopotliwe, dodatkowo problemem staje się zsłabnąca bateria która z każdą serią ma coraz większe zapaści napięciowe wynikające z prądu rozruchu.
Nie mówie, że tego się nie da zrobić, ale przyznaję iż nie jest to takie proste jakby się wydawało.
Duzo lepszy pomysł na pozycjionowanie tłoka jest z wykorzystaniem czujnika HLA. Ja osobiście wykorzystuję mechanikę gearboxa i szybkie układy dzięki temu nawet nie czuję sterowania silnikiem przez mosfet, jest tak jak w orginale i koniec. :D
Wiedźmin.Enigma 19.09.2010, h. 18:51 Wiedźmin.Enigma
Mam to w EL 85 od tej pory to inna replika. Za te pieniądze tyle korzyści polecam wszystkim .
dziadekmarek1 22.09.2010, h. 09:15 dziadekmarek1
HA, jest jeszcze lepszy chyba na Coyote. Oprócz innych dodatkowych cudeniek można ustawiać długość serii. Ino KOSZT 299ZŁ
pietrasss 26.09.2010, h. 10:32 pietrasss
Gdzie obecnie moge zakupić Merf-3 ?
qruk 23.11.2010, h. 20:20 qruk
Mam pytanko, jestem posiadaczem AUG A1 z JG i po kilku miesiącach zaczęło szfankować SEMI. Efekt jest trochę taki jak by przerywacz za szybko odcinał i sprężyna się nie naciągała do końca. Czy jest szansa, że MOSFET tej klasy rozwiąże mi problem czy raczej powinienem się szykować na grzebanie w GB?
romeo86 04.04.2011, h. 16:13 romeo86
Witam. Od dziś jestem mam nadzieję szczęsliwym posiadaczem merf 3.2 z opcją burst. Czy wie ktoś gdzie jest dostepna instrukcja obsługi? Chodzi mi konkretnie o programowanie, a jeszcze konkretniej o programowanie bursta. Na stronie gate znalazłem tylko instrukcje do merf 3 który nie ma bursta. Pozdrawiam
Instrukcja będzie jutro. Na stronie gate jest nieaktywna ikonka pdf-a i data w nawiasie z wytłuszczonym jutrzejszym dniem....
karol_alasz 05.04.2011, h. 20:16 karol_alasz
romeo86 06.04.2011, h. 01:07 romeo86
Świetnie dziękuje za odpowiedź. Swoją drogą korzystając z okazji mogę z czystym sumieniem polecić wam wszystkim zakupy w firmie gate. Fakt ceny niektórych podzespołów są wysokie, ale sam produkt jest tego warty w 100 %. Moja replkia to nie ta którą znałem. jest teraz  o 100 % lepsza, nie wspominając juz o naprawde wzrorcowym podejsciu do klienta odpowiedzi na pytania i obsłudze. Nie żałuje ani grosza. Oby tak wiecej sklepów z akcesoriami do asg podchodziło do tego w ten sposób, a byłoby zupelnie lepiej.
vandal7 04.09.2011, h. 12:59 vandal7
można znaleść taniej i szukam ... :)
Przejdź na początek list komentarzy

Aby dodawać komentarze musisz być zalogowany.


Wyświetleń: 85179

Polecamy

Sponsorzy

Action Army (silver sponsor)
Modify (silver sponsor)
Specna Arms (silver sponsor)

Imprezy patronowane

Survival Force Expo 2018
Reklama

Artykuły

Reklama

Wspierają nas

Sklepy:
Gunfire.pl

Współpracujemy


Media:
airsoftnews
equipped
miekkopowietrzni
Przegląd Strzelecki - Arsenał

Lokalne środowiska:
weekend-warriors
kpasg
rus-mil

Wydawnictwa

Nawigacja

Najczęściej poruszane