Daj cynk
Reklama

Testy

TEST: Buty Original SWAT Metro Air 9"

Ekwipunek, 25.07.2014, h. 12:06, dodał: szmerglu
13

Sprawdziliśmy czy model przeznaczony do taktyki czarnej poradzi sobie w sytuacjach, w których stawiane są buty przez maniaków podczas typowego dla nas użytkowania. 

Jaki jest zatem rezultat ? Zapraszamy do zapoznania się z wynikami testu. 



Buty SWAT Original Metro AIR
Buty SWAT Original Metro AIR

Buty Original S.W.A.T. Metro Air 9" Side-Zip

 

Tytułem wstępu

 

Marka S.W.A.T Original powstała w 1999 roku w USA. Od samego początku firma celowała w rynek ściśle związany z służbami mundurowymi. Skupiła się tylko i wyłącznie na produkcji obuwia przeznaczonego dla Policji, Wojska oraz innych formacji rządowych. Zawdzięczać dzięki temu możemy szeroki wybór butów na każde możliwe warunki, w których przyszłoby nam służyć. 

Skoro producent dąży do zadowolenia służb mundurowych, to czy zadowolą nas - niedzielnych komandosów?

Pozwólcie, że jako osoba powiązana zarówno z mundurem jak i karabinem na kulki, odpowiem na to pytanie. 

 

Opakowanie 

Buty są pakowane w schludnie wyglądający karton zawierający informacje o producencie oraz modelu. Można by odnieść wrażenie że jest - surowe. W moim odczuciu działa to na plus, oddaje charakter przeznaczenia produktu.

 

Buty SWAT Original Metro AIR

Buty SWAT Original Metro AIR

Buty SWAT Original Metro AIR

Pierwsze wrażenie 

Buty na pierwszy rzut oka prezentują się bardzo przyzwoicie. Dzięki zawartej w nazwie "9tki" możemy odgadnąć, że prezentowany model ma dziewięć oczek na sznurowadła. Daje nam to w testowanym modelu całkowitą wysokość 23 cm.

 

Buty SWAT Original Metro AIR

Buty SWAT Original Metro AIR

Buty SWAT Original Metro AIR

Od razu rzuca się w oczy zastosowany w tym modelu zamek błyskawiczny, który znajduje się po wewnętrznej stronie i ciągnie się na całej wysokości buta. Zastosowano zamek kostkowy od YKK® o rozmiarze 5", który jest bardziej elastyczny oraz nie przejawia skłonności do samoistnego rozczepiania się w odróżnieniu od popularnych modeli "bez nazwy".

 

Buty SWAT Original Metro AIR

Wielu producentów obuwia decyduje się na zastosowanie materiałów skóropodobnych w połączeniu z poliestrem. W tym wypadku wybrano jedyny słuszny wybór jakim jest użycie naturalnej skóry oraz nylon o splocie 1000D. 

 

Buty SWAT Original Metro AIR

Większość szwów jest wykonana podwójnie - równolegle do siebie. Widać również zastosowane, w niektórych miejscach potrójne szwy. Zdecydowany plus za to. Niestety samo obszycie daje wiele do życzenia. Widać w wielu miejscach odstające nici oraz nieestetyczne ryglowanie.

 

Buty SWAT Original Metro AIR

Buty SWAT Original Metro AIR

Sznurowadła sprawiają wrażenie solidnych, a zastosowane metalowe oczka, przez które są przewlekane zdecydowanie wydłużą ich żywotność.

 

Buty SWAT Original Metro AIR

Wróćmy do zamka błyskawicznego, który ma ułatwić nam zakładanie obuwia.

Wyraźnie widać skórzane podszycie, które ma zwiększyć komfort poprzez oddzielenie stopy od zamka. Muszę przyznać że takie proste rozwiązania są zazwyczaj najlepszymi, tak też jest w tym przypadku. Grubość skóry jest dobrana na tyle dobrze, że zamek chodzi płynnie i bez zbędnego szarpania, przy czym odpowiednio izoluje od warunków zewnętrznych.

 

Buty SWAT Original Metro AIR

Buty SWAT Original Metro AIR

Zamek schodzi bardzo nisko, co ma na celu ułatwić zakładanie buta.

  

Buty SWAT Original Metro AIR

W tym miejscu należy zwrócić uwagę na "oczko", które kryje zastosowaną technologie "AIR". Dzięki niej but sprawia wrażenie bardzo miękkiego oraz sprężystego.

  

Buty SWAT Original Metro AIR

Skóra naturalna, to zdecydowana zaleta tego modelu. Niestety na niekorzyść działa tutaj wnętrze buta, które zostało wypełnione grubą i gęstą siatką dystansującą. Zastosowanie tego materiału przyczynia się do zdecydowanego zmniejszenia komfortu termicznego podczas upalnych dni.

Trzeba jednak podkreślić, że ma on również swoje dobre strony - wygodę. Bardzo ładnie i przyjemnie dopasowuje się do stopy, między innymi to właśnie ten materiał powoduje odczucie miękkości, które model sprawia.

 

Technicznie:

- Podeszwa Metro: antypoślizgowa i olejoodporna, specjalne wypustki pozwalają na dużo bezpieczniejsze poruszanie się po drabinie, przekracza standard F489-96 ASTM odporności na poślizg;
- Materiał wewnętrzny phylon EVA ;
- Nie posiadają metalowych elementów;
- Skóra licowa i nylon 1000D; 
- Wytłoczona forma pięty z materiałów termoplastycznych ze specjalnymi tunelami zapewniającymi dodatkową amortyzację;
- Dopasowana wkładka EVA wraz z amortyzacją systemu PORON®;
- Zamki YKK®;
oryginalne rzepy Velcro®.

 

Buty SWAT Original Metro AIR waga

Jak widać na załączonym zdjęciu - waga rozmiaru UE 40 wynosi 555 gram co jest wynikiem bardzo dobrym.

 

 

W terenie

 

Warunki atmosferyczne: Upał ponad 25C, brak opadów.

Teren: Las oraz piaszczyste drogi.

 

 

Buty SWAT Original Metro AIR

Na pierwszy dłuższy wymarsz wybrałem trasy, które najczęściej towarzyszą naszym żołnierzom. Mianowicie: dużo piasku i mało cienia. W upalne dni na większości poligonów w Polsce zawsze trafimy na ten sam typ podłoża.

Każdy z nas wie jak uciążliwy i wykańczający potrafi być przemarsz przez piaszczystą plażę, gdy stopy nam się zapadają, a odbicie jest amortyzowane przez rozchodzące się drobiny piasku. 

Identyczne zjawisko występuje na zapiaszczonych trasach, które rozciągają się na całej długości poligonów czy pasach taktycznych. Istotna w tym miejscu staje się podeszwa, która to powinna zapewnić nam odpowiednią przyczepność. Mając porównanie do high-endowego obuwia za kwotę parokrotnie większą niż tu prezentowany - zostałem pozytywnie zaskoczony. Śmiało mogę powiedzieć, że ten model radzi sobie z tego typu terenem wzorowo.  

 

Buty SWAT Original Metro AIR

Buty SWAT Original Metro AIR

Zatem mamy podeszwę, która nie bez powodu jest reklamowana jako zapewniającą wysoką przyczepność. Nie byłem więc zdziwiony, gdy zboczyłem z wyznaczonych szlaków i poruszając się po trawie oraz liściach nadal bardzo przyzwoicie trzymały się podłoża.

  

Buty SWAT Original Metro AIR

Niestety, po paru godzinach pogoda zaczęła dawać się we znaki. Tak jak przewidywałem: zastosowana siatka dystansująca nie zapewnia dostatecznej paro-przepuszczalności oraz izolacji termicznej. 

Na usprawiedliwienie należy jednak zaznaczyć, że na polskim rynku jest niewiele modeli, które zapewniają odpowiedni komfort termiczny - przy czym kosztują zazwyczaj dwa razy więcej. 

 

Wiemy już, że podczas upalnych letnich dni buty wypadły średnio. Jak to się ma jednak w przypadku pogody, która u nas dominuje?

 

Warunki atmosferyczne:  20C, częste opady

Teren: Las

 

Buty SWAT Original Metro AIR

Poruszając się po polskich lasach, widok taki jak powyżej to praktycznie standard. Często można na swojej trasie napotkać mniejsze i większe przeszkody wodne. 

 

Buty SWAT Original Metro AIR

Buty SWAT Original Metro AIR

Buty SWAT Original Metro AIR

Buty SWAT Original Metro AIR

Buty SWAT Original Metro AIR

Buty SWAT Original Metro AIR

Pierwsza przeprawa obyła się bez przecieków, których przyznam szczerze spodziewałem się w miejscach wszycia zamka błyskawicznego. W związku z tym postanowiłem pokonać tą drobną przeszkodę parę razy.

 

Buty SWAT Original Metro AIR

Buty SWAT Original Metro AIR

Buty SWAT Original Metro AIR

Przechodząc przez strumyk kilkukrotnie, nie odnotowałem by buty przemokły. W tym miejscu należy zaznaczyć, że przeszkoda może i nie jest wybitnie głęboka, jednak mało kto decyduje się na pełne zanurzenie w butach bez membrany - wiedząc że do przejścia pozostało sporo kilometrów. 

Postanowiłem więc sprawdzić jak to wygląda od środka - tutaj przydatny stał się zamek błyskawiczny.

 

Buty SWAT Original Metro AIR

Buty SWAT Original Metro AIR

Buty SWAT Original Metro AIR

Buty SWAT Original Metro AIR

Buty SWAT Original Metro AIR

Buty SWAT Original Metro AIR

Buty SWAT Original Metro AIR

Buty mimo deszczowej pogody, pokonywania mniejszych i większych przeszkód wodnych oraz wysokiej trawy: pozostały suche w środku.

 

Buty SWAT Original Metro AIR

Teren w odróżnieniu od wcześniejszych, w jakich miałem okazję buty sprawdzać, zapewniał sporą dawkę cienia. W związku z tym nasuwa się pytanie, czy w takich warunkach komfort termiczny jest lepszy?

Krótko: tak

Wystarczy zatem zaledwie 5 stopni C mniej i odrobinę cienia, by nie odczuwać dyskomfortu wynikającego z przegrzewania się stóp. Jest to zdecydowanie pocieszająca informacja, ponieważ w Polsce lato trwa krótko. W roku zdecydowanie dominują chłodniejsze dni, w które jak widać buty zapewniają odpowiedni komfort. 

 

Jak to się ma do oddychalności?

Niestety po dłuższym czasie mimo zastosowania dobrej jakości skarpet, odczuwalna stała się wilgoć, która osiada się na siatce dystansującej. Po raz kolejny należy zaznaczyć, że w tym przedziale cenowym bardzo trudno znaleźć obuwie z dobrą membraną. Szczególnie, gdy weźmiemy za kryterium doboru miękką i chwytliwą podeszwę.

 

Buty SWAT Original Metro AIR

Mieliśmy teren płaski, a jak sobie radzą na wzniesieniach?

W przypadku obuwia, w którym chcemy pokonywać górki, istotnym jest usztywnienie kostki. Zagadnienie jest o tyle ciężkie, gdyż producent projektując model musi brać pod uwagę elastyczność, która wpływa na komfort i usztywnienie - które to odpowiada za bezpieczeństwo. W wielu przypadkach niestety nie ma mowy o tzw. złotym środku. Osobiście znam zaledwie dwa modele, jednak są o wiele klas wyżej.

Wracając jednak do prezentowanych tutaj butów "Original SWAT" - należy wyraźnie zaznaczyć że słabo usztywniają kostkę i do tego typu aktywności bym ich nie polecał. Co jest sytuacją ciekawą, gdyż podeszwa zapewnia bardzo dobrą przyczepność na mokrych - odstających korzeniach, czy płaskich kamieniach. 

 

Buty SWAT Original Metro AIR

 

Na koniec należy zwrócić uwagę jeszcze jeden ważny aspekt, który bierzemy pod uwagę podczas wyboru tego typu obuwia.

 

Jak się sprawują na asfalcie?

 

Buty SWAT Original Metro AIR

 

Niektórzy z nas kupują buty "taktyczne" również po to, by używać ich codziennie. Wtedy mamy do czynienia zazwyczaj z twardym podłożem, z którym niestety nie każde obuwie sobie radzi. Ma to związek zazwyczaj ze zbyt twardą podeszwą, która idealnie nadaje się w teren. Nie zapewnia ona jednak odpowiedniej amortyzacji podczas poruszania się po asfalcie.

Teraz jest dobry moment na to by bliżej omówić zastosowane w Metro AIR wcześniej przedstawione "oczko". 

Buty dzięki zastosowaniu technologi nazwanej "Air" zapewniają bardzo przyjemne doznania podczas przemierzania betonowych dżungli. Dzieje się tak, ze względu na wysokie podbicie pięty, które jest wypełnione komorami z powietrzem.

W połączeniu z dobrze odprowadzającej nacisk stopy wkładką daje nam obuwie, które w istocie przeznaczone jest do terenu zabudowanego.

 

Komu poleciłbym buty Original S.W.A.T Metro Air 9" ?  

Zdecydowanie i bez wyrzutów sumienia mogę zasugerować ich kupno ochroniarzom i policjantom. Dla nas - maniaków, którzy lubują się w tego typu obuwiu do chodzenia codziennie również. Z tym, że należy pamiętać o ich wadach ujawniających się podczas upalnych letnich dni.

Czy są to dobre buty na nasze niedzielne wojaże? Tak, jednak trzeba brać pod uwagę słabe usztywnienie kostki. 

 

Reasumując: 

Czy są warte swojej ceny ? TAK

Czy nadadzą się na strzelanki ? TAK

Czy będą dobre na codzienny użytek ? TAK

Czy będą dobre na lato ? Moim zdaniem NIE

 

 

 

Buty testowaliśmy dzięki uprzejmości: 

cqb.pl

 

 

Ocena wszystkich (5.00, głosów: 5)

  • Dodaj do:
  • Facebook

Komentarze

Przejdź na koniec listy komentarzy
Mendi 11.08.2014, h. 19:35 Mendi
Fajne i bardzo praktyczne podejście do testu.
Dustok 12.08.2014, h. 17:08 Dustok
zamki i rzepy w butach leśnych to chyba jednak nie najlepszy pomysł, co?
Podaj mi jeden argument czemu miałoby to przeszkadzać. Dodatkowo przeczytaj tekst uważnie - wyraźnie zwraca uwagę na to, że to buty na teren zabudowany ;-)
szmerglu 12.08.2014, h. 17:46 szmerglu
Podkreślam tylko że rzepy w jakimkolwiek wilgotnym terenie są zwykle piętą achillesową :)
Zabrudzenia oraz częste otwieranie potrafią sprawić że łysieją jak stary Janusz z pięciorgiem dzieci.
Zamek to w sumie też kłopot, bo to w porównaniu do sznurówek wynalazek z kosmosu :) Wypada trochę jak Mac przy pececie. Wydaje mi się że posiadacz takich butów musi o nie cholernie dbać :P Nie spełniłyby moich wymagań.
Dustok 12.08.2014, h. 19:22 Dustok
Rzepy są tylko na zakończeniu buta, zakrywają zapięcie zamka. Czy to aż taka wielka powierzchnia aby stała się kłopotliwa - osobiści wątpię. Co do wycierania to może i faktycznie masz trochę racji w odniesieniu do niskiej jakości rzepów - tu bądź co bądź jest oryginalne velcro.
Zamek - takie ułatwienie, z którego nie trzeba korzystać, o ile się tego nie chce. Mnie osobiście przydawał się najbardziej podczas zdejmowania obuwia.
Wiadomo są gusta i guściki, sam chodzę w Meindlach, gdyż też mam trochę inne wymagania ;-)
szmerglu 13.08.2014, h. 15:58 szmerglu
My w grupie użytkujemy Bates Falcon. Buty rewelacyjne do czarnej, stosowane z resztą kontraktowo przez różne formacje AT w Polsce i na świecie. Jedynym mankamentem jest ich zakładanie i ściąganie, szczególnie w okresie letnim, gdzie noga lub się nieco pocić albo na przykład podczas deszczowych lub bardzo wilgotnych dni. Zakłożyć je to katorga, trzeba bardzo mocno rozsznurowywać, ich skóra działa jak przylepiec. Sciąganie podobnie, człowiek wraca z wielogodzinnego treningu, chce zrzucić z siebie ciężar a tu jeszcze przed nim szarpanie za sznurówki (które też jakby nie chciały się luzować). Tak więc wydaje mi się, że taki zamek to dosyć dobre rozwiązanie, na pewno ułatwiające życie i pozwalające na bardzo szybkie założenie buta - co na przykład w przypadku jednostek specjalnych lub formacji antyterrorystycznych też nie jest bez znaczenia. Odnoszę się do samej koncepcji zamka - bo jak to wygląda w praktyce nie wiem, nie używałem tych butów.
Niewidomy 28.11.2014, h. 10:57 Niewidomy
Dustok 13.08.2014, h. 16:31 Dustok
Wydaje mi się że to właśnie mała powierzchnia rzepa jest największym problemem :)
Dobrze, że ta dyskusja nie idzie w stronę butthurtu o gusta, jak to coraz częściej bywa na wmie :)
Maql 16.08.2014, h. 18:32 Maql
Witam,
Posiadam ten model od prawie dwóch lat. Użytkuje je codziennie jako obuwie do pracy.
Pękły delikatnie w miejscu zgięcia z przodu oraz trochę na szwie z tyłu po boku przy pięcie.
Dzyndzle od zamków już dawno urwane i musiałem posiłkować się prowizorycznie drutem miedzianym plus nieśmiertelna taśma izolacyjna :)

Mimo tych mankamentów przychylam się do zdania autora że buty są warte swojej ceny.
Zchodziłem już jeden model S.W.A.T.ów i to w terenie. Te jako miastowe sprawdzają się znakomicie.

Polecam.

pozdrawiam
Maql
Center 20.08.2014, h. 22:36 Center
Napisano że noe mają metalowych części, więc z czego jest maszynka od zamka ykk- plasticzna ?
Chyba aluminium bo magnes sie nie przyczepia do tego. Farba mi się zdarła i widać metaliczny kolor.
Maql 21.08.2014, h. 08:18 Maql
sliwa_irl 12.11.2014, h. 13:58 sliwa_irl
Bardzo dobry test,ciekawe czy sprawdza sie na wyspach? :)
Dalej 15.11.2014, h. 10:44 Dalej
Recenzje butów mają moim zdaniem sens dopiero po roku noszenia.
Wszystkie inne są nic nie warte.
Czy ja gdzieś wspominałem ile je mam ? :) Nie przypominam sobie.
Kolejną sprawą jest to, że po roku jedyne co się zmienia w bucie - to jego stan. Z czasem można jedynie stwierdzić ich wytrzymałość, która nie rzutuje na inne aspekty, które poruszyłem wyżej. Gdybym miał brać pod uwagę stan buta po roku eksploatacji to przykładowo uwielbiane przez wszystkich Zephyry wylądowałyby u mnie na dnie listy dobrego obuwia ;-)
Przyjmijmy zatem, że ocenianie buta pod kątem jego wytrzymałości jest nie miarodajne ze względu na to, że każdy inaczej "męczy" swoje obuwie.
szmerglu 22.11.2014, h. 10:25 szmerglu
Przejdź na początek list komentarzy

Aby dodawać komentarze musisz być zalogowany.


Wyświetleń: 130243

Polecamy

Sponsorzy

Action Army (silver sponsor)
Modify (silver sponsor)
Specna Arms (silver sponsor)

Imprezy patronowane

Reklama

Artykuły

Reklama

Wspierają nas

Sklepy:
Gunfire.pl

Współpracujemy


Media:
airsoftnews
equipped
miekkopowietrzni
Przegląd Strzelecki - Arsenał

Lokalne środowiska:
weekend-warriors
kpasg
rus-mil

Wydawnictwa

Nawigacja

Najczęściej poruszane