Daj cynk
Reklama

Testy

Airsoft Force Tracking System

Taktyka, 15.05.2013, h. 21:20, dodał: Promant , autor: Seether
45

Airsoft Force Tracking (AFT) to system zarządzania polem walki przeznaczony do zastosowań w rozgrywkach airsoftowych. AFT został opracowany przez Seethersky Labs.



Wstęp


"Historycznie Airsoft wywodzi się z programu szkolenia sił zbrojnych Japonii i jednocześnie przybliża realia współczesnego pola walki. Chociaż środowisko airsoftowe jest podzielone co do wielkości tego odwzorowania, to jednak wiele zjawisk i procesów jest zbliżonych do tych, które występują w wojskowości. Jednocześnie wielu wielbicieli tego hobby czerpie inspiracje z historii konfliktów, oraz rozwoju techniki wojskowej, tworząc kolejne drużyny i imprezy airsoftowe, a także wprowadzając nowe rozwiązania organizacyjne oraz techniczne"

Znakomitym przykładem tego ostatniego jest Airsoft Force Tracking (AFT), system zarządzania polem walki przeznaczony do zastosowań w rozgrywkach airsoftowych. AFT został opracowany przez Seethersky Labs, a jako inspirację posłużył Blue Force Tracking - amerykański system GPS, który dostarcza informacji o położeniu sił własnych (tj. "niebieskich" w oznaczeniach NATO) oraz nieprzyjacielskich oddziałów. AFT został zrealizowany w postaci aplikacji mobilnej na urządzenia przenośne (smartphone, tablet) z systemem operacyjnym Android. Dzięki jego znacznej popularności na rynku, maniacy ASG, dysponujący odpowiednimi smartfonami mogą za sprawą opisywanej aplikacji stworzyć system, który da im ogromne możliwości w prowadzeniu, moderowaniu i analizie rozgrywek airsoftowych.

 

 

Wymagania, technikalia

 

Rozpoczynając projekt AFT rozważałem dwie koncepcje: Trening PMC Amba

• Utworzenie nowego pudełkowego urządzenia, z wbudowanym modułem GPS i komunikacji telefonicznej.
• Utworzenie aplikacji na ogólnodostępne urządzenie typu Smartphone.

 

 

p8154804.jpg

 

 

Po dłuższej analizie uznałem, koszt zaprojektowania, wytworzenia i zalegalizowania nowego urządzenia elektronicznego w kraju jest ekstremalnie wysoki. Urządzenie kosztowałoby kilkaset złotych, co zapewne nie 'sprzedaloby się' w polskim środowisku ASG. Postanowiłem więc napisać aplikację pod ogólnodostępny system Android. Dzięki temu, mimo poniesienia sporego nakładu pracy (czyt. kosztów), po paru miesiącach pracy, oddaje Wam ten program za free.

Wykorzystanie smartfonów wiąże się niestety z pewnymi ograniczeniami. Aplikacja do poprawnego działania wymaga widoczności satelit GPS, oraz zasięgu sieci komórkowej. Na rynku mamy obecnie kilkadziesiąt różnych modeli aparatów z systemem Android. W różnej cenie, o różnej jakości, opartych na różnych technologiach. Chipsety GPS czy łączności radiowej mają różną czułość. W efekcie, wiele zależy od Twojego telefonu. Jako programista nie mam kompletnie wpływu na to czy do Twojego telefonu dociera sygnał z satelit GPS, oraz czy Twój operator udostępnia łączność z internetem na danym obszarze.

 

 

Funkcjonalność

 

System, w skład którego wchodzą urządzenia przenośne z uruchomionymi aplikacjami AFT, daje jego użytkownikom szereg możliwości.

 

 

map.jpg

 


•Pozycjonowanie - Ile razy mieliście do czynienia z graczami, którzy nie potrafili określić swojej pozycji w terenie, nie mówiąc już o przełożeniu jej na współrzędne mapy i przekazaniu ich w sposób czytelny drogą radiową, do sztabu? Dzięki AFT użytkownicy aplikacji otrzymują na bieżąco informację o położeniu pozostałych uczestników systemu. Jednocześnie, wykorzystując sensor GPS i transmisję danych (internet) przekazując im informacje o własnym położeniu. Informacje aktualizowane są automatycznie co minutę, co znacznie upraszcza lokalizowanie graczy w terenie.

•Kompas - wbudowany w aplikacje kompas, umożliwia orientację w kierunkach świata, ale także wskazuje kierunek do obranego celu. Na tarczy kompasu wyświetlane są wszystkie markery dodane przez innych graczy. Dzięki temu, w oparciu o dane z sensora GPS i magnetometru, aplikacja samodzielnie oblicza kierunek marszruty na wybrany cel. W praktyce oznacza to, że należy obrócić się w taki sposób by interesujący gracza punkt znalazł się na godzinie 12. Idąc przed siebie z pewnością trafimy na ów cel.

•Raportowanie o położeniu sił przeciwnika - system umożliwia użytkownikom oznaczanie na mapie zaobserwowanych sił przeciwnika. Jest to ukłon w kierunku nieco pokrzywdzonych w Airsofcie snajperów/obserwatorów. Przy dobrym kamuflażu i z wykorzystaniem AFT obserwator może dzielić się z pozostałymi graczami precyzyjnymi informacjami o ruchu i liczebności zaobserwowanych przeciwników.

•Planowanie taktyczne - AFT umożliwia oznaczenie kluczowych obiektów (np. umocnienia, pojazdy, przeszkody terenowe, położenie zakładników, etc.) w postaci znaczników (waypoints) umieszczanych na mapie. Co więcej, przy użyciu modułu wydawania rozkazów, trzema tapnięciami na ekran, możliwe jest skierowanie wybranego oddziału na wybrany waypoint. Rozkazy reprezentowane są na mapie w postaci kolorowych linii. Zdarzało się Wam pojechać na zlot i siedzieć pół dnia w okopie, bo organizator zapomniał gdzie jesteście i co robicie? ;). Cóż, od teraz można takie oddziały zlokalizować jednym rzutem oka ;).
AFT daje możliwość szybkiej oceny, które oddziały są bezczynne.

•Łączenie graczy w oddziały - każdy gracz jest odzwierciedlany na mapie w postaci pojedynczego punktu. Sprawdza się to w przypadku niewielkich strzelanek czy milsimów. Jako, że w przypadku zlotów możliwe jest wykorzystanie systemu przez dowolną ilość graczy, podjąłem decyzję o umożliwieniu grupowania graczy w drużyny. Każdy użytkownik ma możliwość przełączania się pomiędzy trybem graczy, a trybem drużyn. W trybie drużyn, na mapie wyświetlany jest jedynie gracz posiadający najwyższy stopień w drużynie.

•Znakowanie - umieszczone na mapie znaczniki mogą być opatrzone opisami, zawierającymi dodatkowe informacje (charakter danego obiektu, stosowana częstotliwość radiowa, fabularna treść zadania etc.).

•Zapis - prowadzone działania są zarejestrowane przez AFT. Po zakończonej akcji w terenie i powrocie do domu, każdy gracz może w ciepłych kapciach i browarem w dłoni obejrzeć 'nagranie' swojej rozgrywki. Umożliwia to dokonanie analizy przeprowadzonych działań, dyskusję z kompanami, naniesienie poprawek do swojej taktyki oraz ocenę dobrych i złych zagrań. Opcja ta ma niebagatelne znaczenie w kontekście podnoszenia umiejętności indywidualnych oraz całego oddziału.

 

 

Pierwsze uruchomienie

 

Aplikację można pobrać z Google Play (Google Market) dostępnego w urządzeniach z systemem Android. W głównym menu aplikacji należy przejść do zakładki ustawień (Settings), następnie utworzyć (Create new session) i przyłączyć się do nowej sesji (Join session), podając jednocześnie jej numer oraz hasło. Jeśli połączenie w ramach danej sesji przebiegnie pomyślnie (patrz: zasięg telefonii komórkowej), to można przejść do użytkowania aplikacji, korzystając z jej funkcjonalności. Warto dodać, że wszystkie czynności są szczegółowo opisane w instrukcji opracowanej z myślą o użytkownikach AFT.

 

 

p8154800.jpg

 

 

Podsumowanie

 

System AFT został opracowany głównie z myślą o Airsofcie. Potencjał tego systemu docenią organizatorzy i moderatorzy imprez airsoftowych, w szczególności rozbudowanych scenariuszy, czy zlotów. AFT może też dać przewagę nad przeciwnikiem tym fanom Airsoftu, którzy stawiają na działania zespołowe. AFT może też być wykorzystywany poza Airsoftem, znajdując zastosowanie w paintball'u,
w grach fabularnych, czy też podczas jakiejkolwiek innej aktywności na świeżym powietrzu, wliczając w to także działania służb (leśnictwo, straż graniczna, firmy zajmujące się ochroną mienia, itp.). Z systemu mogą też korzystać użytkownicy indywidualni, którzy, przykładowo, mogą dzięki niemu podsumować przebytą w terenie trasę.

 

 

p8154766.jpg

 

 

System ten jest na tyle wszechstronny i elastyczny, iż może zostać z powodzeniem wykorzystywany również poza Airsoftem. Będąca podstawą systemu aplikacja została opracowana w sposób, umożliwiający jej dalszy rozwój, włączając w to rozszerzenie jej możliwości. Trwające obecnie testy, do udziału w których zaproszeni są wszyscy ludzie otwarci na nowe technologie oraz pomysły, pomogą nadać ostateczny kształt AFT. System ten ma szansę stać się istotnym i ożywczym wkładem w rozwój wspaniałego hobby jakim jest Airsoft. Warto dodać, iż jest to produkt polskiej szkoły programowania reprezentowanej przez Seethersky Labs, współpracującej z przedstawicielami naszego środowiska airsoftowego.

 

 

Wsparcie, uwagi, propozycje, błędy

 

Programy idealne nie istnieją. Stale pojawiają się nowe potrzeby, pomysły, wymagania użytkowników. Wraz z ich implementacją/rozwojem, w programach powstają też błędy. Znaczna część tych ostatnich jest wychwytywana przez testerów, jeszcze przed udostępnieniem nowej wersji w Google Play. Wszelkie uwagi co do działania programu, oraz pomysły na nowe funkcje proszę kierować przez forum:
http://forum.wmasg.pl/forum/490-airsoft-force-tracking-projekt-partnerski/

 

 

Podziękowania

 

Chciałbym serdecznie podziękować osobom, które mailowo i przy użyciu Facebooka dzielą się ze mną uwagami, pomysłami. W szeczególności słowa podziękowania kieruje do ekip PMC Amba oraz NAM aktywnie testujących kolejne wersje przed ich publikacją na Google Play.
Pełna lista podziękowań oraz osób donujących projekt.

 

 

p8154786.jpg

 

 

Publikacja na podstawie blogu:

http://www.tupalski.eu/informatyka/airsoft-force-tracking 

 

Źródło:

www.seethersky.com

Ocena wszystkich (6.00, głosów: 10)

  • Dodaj do:
  • Facebook

Komentarze

Przejdź na koniec listy komentarzy
Czabi 15.05.2013, h. 21:34 Czabi
ciekawe ciekawe, zobaczymy jak sie spisze w polu ;)
Jasne że nie.
Sharikq 16.05.2013, h. 00:47 Sharikq
na wieksza impreze to napewno sie nada ale czy na niedzielna strzelanke to chyba nie
LeLos 16.05.2013, h. 17:42 LeLos
HeeL 15.05.2013, h. 21:38 HeeL
Jak to dobrze, że mam symbiana. Ech... ;) Ciekawe jaka będzie rzeczywista wartość tego systemu.
FajnyNick 15.05.2013, h. 21:39 FajnyNick
Jeszcze jakby była możliwość płynnego przechodzenia z mapy do kamerki gracza umiejscowionej np, na hełmie. Co jak co ale to już jest mega !
Mega to byłby wtedy twój rachunek za internet w telefonie :p
Emcet 15.05.2013, h. 22:08 Emcet
Do tego musiał byś mieć na głowie kamerę kompatybilną z telefonem albo co prostsze drugi telefon z androidem rozpoznawany przez "główny" jako zew. kamera.To już się da zrobić.Ja obecnie buduję sobie z pleksi osłonę na tablet i zew. zasilanie tak żeby móc mieć go cały czas na plecaku na większych manewrach żeby dowódca miał natychmiastowy wgląd w sytuację.Oczywiście koszta baterii itp. Bo sam transfer to obecnie groszowe sprawy.
Landsil 15.05.2013, h. 22:20 Landsil
Nie mogę edytować już.
Do przekazywania informacji między dwoma telefonami można użyć wifi. A dodatkowa bateria to już tańsze poświęcenie niż pakiet transferowy który przy obrazie video faktycznie pewnie będzie spory.
Obecnie Orange na kartę w wersji internetowej daje jakieś 3gb za 17 miesięcznie przenoszące się co miesiąc częściowo (w uproszeniu). Play daje mi za 27zł telefon i 500mb za free + brak limitów po wykorzystaniu łącza. W dzisiejszych czasach internet i GPS są ograniczone tylko jakością telefonu i rozmiarem naszej zapasowej baterii.
Landsil 15.05.2013, h. 22:34 Landsil
Tak, tylko że po wykorzystaniu tego łącza masz nadal nieograniczony dostęp, ale z mega ograniczoną prędkością co bardzo utrudni Ci działanie :)
Turas 16.05.2013, h. 02:09 Turas
Czy ja wiem czy mega? To nie jest strona internetowa czy mail. Trzeba by zapytać autorów ale update pozycji powinien się składać z identyfikatora sesji i osobistego + koordynaty, ile to może być, kilobajt? dwa?
Landsil 16.05.2013, h. 10:23 Landsil
A jaki rachunek za przesył danych by był :)
mlodygdansk 16.05.2013, h. 19:37 mlodygdansk
Sprawdziłem przed momentem zużycie transferu. Dla niewielkiej sesji na 6 graczy, transfer wychodzący liczy 1.6kb a transfer odbierany 7.4kb. Daje to w przybliżeniu 540kb na godzinę (9kb * 60min). Standardowa czterogodzinna strzelanka zjada więc ok 2mb (tyle co jeden parominutowy filmik z YouTube) ;).
Seether 17.05.2013, h. 20:18 Seether
I3ongo 15.05.2013, h. 21:55 I3ongo
Jeżeli to przejdzie faktycznie do użytku popularnego to będę się cieszył bardziej niż bardzo.
Hornet 15.05.2013, h. 22:03 Hornet
Własnie zastanawiam się nad zakupem Pentagrama Monstera, i wypróbowania AFT w praktyce (jestem ciekaw ile wytrzyma ten telefon z działającym systemem).
Kolego strona modelarska Hobbyking bądz allegro zakupisz "dongla" z li-po 7.4 na złączu xt-60 na usb 5v i 1 czy 1,5A jeśli do tego podepniesz "sztabkę" 5000mAh to przysłowiowy tydzień polatasz
Kveldrud 02.06.2013, h. 10:32 Kveldrud
sarnuch 15.05.2013, h. 22:06 sarnuch
Wiem, że wersja na urządzenia Apple'a to kolejne nakłady finansowe (potrzebny mac i iphone do programowania) ale warto kiedyś pomyśleć nad taką wersją ;) Trzymam kciuki za cały projekt!
Zgadza się. iPhone, Mac (wyjdzie razem z 2000-3000zł), licencje na oprogramowanie, do tego abonament na iStore (jakieś 1200zł rocznie), no i pareset godzin wypalania oczu przed ekranem ;). Brzmi jak dobry plan! Niestety... nie przy założeniu że projekt jest darmowy, i że z własnej kieszeni muszę utrzymywać nawet część serwerową :]. Wersję na iOS mam stale na uwadze, ale podejdę do tematu dopiero gdy zostanę odpowiednio dofinansowany.
Seether 17.05.2013, h. 20:23 Seether
Vanish 15.05.2013, h. 22:23 Vanish
Jeśli mam wolne łącze internetowe to będę bardzo ograniczony z tego powodu?
Nie. Transmisja odbywa się co minutę i przy niewielkiej sesji liczy około 9kb danych na minutę (upload+download). Wolne łącze nie odgrywa tu żadnego znaczenia.
Seether 17.05.2013, h. 20:25 Seether
Landsil 15.05.2013, h. 22:30 Landsil
Zgodnie z informacjami podanymi na forum to nie.
Program wysyła info na serwer co minutę a gry z jakiegoś powodu nie może to wyświetla ci jaka jest twoja ostatnia znana (dla kumpli) pozycja.
Myślę że ilośc wysyłanych danych jest minimalna więc powinno iść szybko.
Poznaniak 15.05.2013, h. 23:12 Poznaniak
Program testowaliśmy zaraz po zakończeniu prac Seethersk'iego nad pierwszą stabilną wersją.
Już pierwsza wersja pokazała nam, że to świetny projekt. Testowanie w terenie i sugestie odnośnie dodatkowych opcji dały efekt. Wyszło kilka kolejnych aktualizacji a pomysłów i użytkowników przybywa. Program świetnie spełnia swoje zadanie.
W imieniu Seethersk'iego, PMC AMBA i swoim serdecznie zapraszam do pobrania i użytkowania.
Jakie są koszta użytkowania tego? Rozumiem, że wszystki informacje przesyła przez tzw. pakiety danych? Możesz podać "zużycie" pakietu podczas testów? :)
14100715 16.05.2013, h. 12:10 14100715
Wszystko zależy od tego jak jak często zerkasz i odświeżasz mapę.
Mi ostatnio przy ok. 5 godzinnym marszu bez zerkania na mapę zjadło 6-7 mb transferu :)
Poznaniak 16.05.2013, h. 21:41 Poznaniak
gotrik 15.05.2013, h. 23:25 gotrik
Kiedy na Iphonea?
NIGDY! :D ;P I-phone fuj :P Tyle razy Ci to mówiłem :D
dixon 15.05.2013, h. 23:34 dixon
Jak najszybciej! Niestety, jest to koszt około 5 tys. złotych (iPhone do testów, Mac do pisania programu, licencje i płatne konto dewelopera na iStore). Nie wspomnę już o paruset roboczogodzinach by ów soft napisać. W przypadku Androida wszystkie koszty wziąłem na siebie. Wersję iPhone chętnie utworzę, ale przy założeniu, że zaczną spływać na to donacje.
Seether 17.05.2013, h. 20:30 Seether
dixon 15.05.2013, h. 23:34 dixon
Super.
Jedyne co bym dodał to obracanie ekranu, żeby było wygodniej pisać w poziomie. SUPEEER!!!!
Lee 16.05.2013, h. 08:34 Lee
Taki program i do tego za free. Duży szacunek dla osób zaangażowanych w prace nad nim. Teraz rzadko się zdarza takie podejście do sprawy!
Cieszę się że ktoś zauważył ten skromny fakt. AFT jest darmowy, lecz... tworząc go poniosłem spore koszty. Przykładowo, w czerwcu muszę odnowić roczną opłatę za serwer. Byłoby miło gdyby ktoś postanowił dobrowolnie pomóc mi drobną kwotą ;)
Seether 17.05.2013, h. 20:33 Seether
Adam1982 16.05.2013, h. 09:59 Adam1982
Chyba nikt nie wspominał wcześniej. Ale mając kartę AERO2 możemy sobie spokojnie używać tej apki bez obawy o koszty transferu :) (nie wiem jak działa na telefonach, używam jej na tablecie i jestem zadowolony).
Niezłe to AERO choć zostanę przy moim, 17zł to nie dużo a transfer lepszy :)
Landsil 16.05.2013, h. 10:31 Landsil
baczus 16.05.2013, h. 10:36 baczus
Przydały by się ortofotomapy z geoportalu w programie. Dużo dokładniejsze od Google Maps. Geoportal.gov.pl
Geoportal może sobie być dokładny ale tematy o tym jak wrzucić mapy z niego do jakiejkolwiek aplikacji na androida mają po setki postów, baardzo skomplikowane instrukcje i wątpliwe wyniki.
A mówię tu tylko o wsadzeniu mapy swojego miasta w jednym rozmiarze.
Byłoby fajnie ale wątpię czy twórcy uznają że pisanie nowego programu tylko po to żeby mieć te mapy na bieżąco jest opłacalne.
Choć pewnie sporo osób zapłaciło by za apkę na tych mapach.
Landsil 16.05.2013, h. 12:41 Landsil
Olivier96 16.05.2013, h. 16:00 Olivier96
Przydałby sie system szybkiego oznaczania graczy trafionych (przez nich samych).
już wkrótce :)
Seether 17.05.2013, h. 20:34 Seether
Kazimierz_Wielki 16.05.2013, h. 16:12 Kazimierz_Wielki
Fajnie by było zrobić coś takiego również na Windows Phone żeby było kompatybilne z innymi systemami. Myślę że dla twórców to tylko kwestia czasu jeśli zechcą to rozszerzyć.
Zgadza się. Czasu, lecz także funduszy. Do rozwoju aplikacji pod Windows Phone konieczny jest telefon do testów (1000zł?) i Windows 8, plus dodatkowe licencje na programy do pisania programów. Windows Phone jest w moim zasięgu, lecz... koszta niekoniecznie.
Seether 17.05.2013, h. 20:37 Seether
CerberBP 16.05.2013, h. 20:58 CerberBP
Polecam Personal Eye System na adka swoją drogą kilka programów tego typu by się jeszcze znalazło. Nic nad wyrost w naszym - rodzimym nie ma ale chwali się.
ziava 16.05.2013, h. 22:02 ziava
jakie ilości danych wymienia program(co minutę, godzinę)?
W sobotę chcemy przetestować z odziałem na treningu, postaram się zapamiętać i sprawdzić transfer przed i po.
Landsil 17.05.2013, h. 09:20 Landsil
Pisałem wyżej jak to wygląda.
Poznaniak 17.05.2013, h. 15:45 Poznaniak
Można bezpiecznie liczyć 0.5mb na godzinę, dla kilku markerów. Im więcej graczy, meldunków, waypointów, tym więcej danych trzeba przeciągnąć przez sieć. Podobnie z aktywnością użytkownika - im więcej działa, tym częściej łączy się z serwerem przekazując nań dodatkowe dane.
Seether 17.05.2013, h. 20:39 Seether
kubis111 02.06.2013, h. 22:26 kubis111
Świetny system, używam go już jakiś czas:)!
kelus 11.10.2013, h. 20:14 kelus
działa na każdym Andku? :) świetny projekt, ogromny szacunek za jego wykonanie.
jasiu77 23.10.2013, h. 00:23 jasiu77
Chętnie bym zapłacił za niego te parę złociszy w google play nawet dla samych testów. Ale że za darmo no to jazda!....szczerze to wątpię że teraz ktoś coś chłopakom przeleje. Ale w sumie ciekawe bo jak się ktoś z nas napali na produkt to każdą kasę wyłoży i dla byle pierdółki poprawiającej cośtam, potrafimy czasami ładnych parę stów wysypać lekką ręką. A jest nas sporo i mogliśmy pomóc naprawdę niezłą kaskę zarobić z chociażby symbolicznej opłaty. Pieniądze zawsze są potrzebne do np. dalszego rozwoju produktu i bez nich każdy programista/twórca szybko stwierdzi, że nie chce mi się już pracować no bo co ja bede nocki zarywał zamiast se pyknąć rundkę SC, Bg, D2, F2 lub browarka tudzież dziewczynę żonę,kochankę lub kto tam co ma:) Chylę przed Twórcami czoła i symbolicznie pomogę.
Przejdź na początek list komentarzy

Aby dodawać komentarze musisz być zalogowany.


Wyświetleń: 40196

Polecamy

Sponsorzy

Action Army (silver sponsor)
Modify (silver sponsor)
Specna Arms (silver sponsor)

Imprezy patronowane

Reklama

Artykuły

Reklama

Wspierają nas

Sklepy:
Gunfire.pl

Współpracujemy


Media:
airsoftnews
equipped
miekkopowietrzni
Przegląd Strzelecki - Arsenał

Lokalne środowiska:
weekend-warriors
kpasg
rus-mil

Wydawnictwa

Nawigacja

Najczęściej poruszane